• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

3-månadersgränsen FF kreditbetyg

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 184
Poäng
867
Hej,

Funderar på att söka samlingslån på nytt. Räntorna stiger som ni vet och vill hålla de nere. Ligger på mellan 6,7-8 % nu på mina 3 krediter, det är inte dåligt i dagens marknad men ändå. Har också möjlighet nu om jag får 500k att slå ihop 2 st till 1. Så jag endast har 2 krediter.

Hur viktigt är det att det har gått 3 månader mellan senast UC-förfrågan? Sökte nämligen samlingslån i slutet på Maj men fick inte bättre erbjudande då. Har amorterat ca 50k sedan dess dock så tänker det kanske gör skillnad, har även en ff som går ut 29e augusti. Väntar jag till det så har det gått 3 månader typ.

Inkomst: 1,1 mkr
Lån: 874k
Antal lån: 3
Kreditkort: 1
FF: 3 (1 går ut 29e augusti)
Betyg: 0,5

Det rationella är att vänta 3 månader i mitt huvud men om det inte gör någon skillnad kan jag lika gärna söka nu typ.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 697
Mottagna reaktioner
12 979
Poäng
9 787
Om du har så pass bra villkor är det ganska osannolikt att du får bättre. Utifrån det skulle jag vänta ut den förfrågan för att marginellt förbättra förutsättningarna
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 887
Mottagna reaktioner
1 651
Poäng
1 117
När RB höjer räntan så tightar bankerna till sin utlåning.

För att få bättre ränta så behöver du också bättre kreditbetyg. Det är inte bara att söka vid första tillfället och hoppas på bättre erbjudande med bättre ränta.
Det hänger i hop ganska mycket med kreditbetyget.

Det du kan göra om du har riktigt bra betyg hos Bisnode/Creditsafe är att försöka samla ihop så mycket som möjligt utanför UC (på kort sikt).

Bisnode:

Creditstar - 90.000
Wästgöta - 200.000
Equilo - 120.000
Brixo - 50.000
Extralånet - 50.000

Creditsafe:

Lumify - 70.000
Credifi - 50.000
Binly - 50.000
Vivus - 50.000
GF Money - 30.000
Daypay - 25.000

Kanske är lite riskabelt.

Men om du väntar ut din förfrågan i Augusti och tills det har gått 3 månader sen senaste FF.
Samt försöker samla ihop säg 300.000 utanför UC. Och nolla krediten, men stäng den inte. Och då löser du dom krediterna du vill slå ihop ändå med pengarna.

Säg att du sökte i Juli och 3 månader har gått i Oktober. I september flyttar du över 300.000 från UC till Bisnode/Creditsafe och amorterar det du kan från lönen.
I oktober när kreditbetyget uppdateras på Min UC så söker du på 500.000 i samlingslån och löser ut dina nya lån + 200.000 av gamla till bättre ränta.

Det du kan göra är också att logga in på skatteverket - deklaration 1 - ändra - 8.1 ränta. skriva ner underskottet med typ 90% nu i augusti, Det får stort genomslag i kreditbetyget på Bisnode/Creditsafe. Sen uppdateras det nya underskottet i September hos Bisnode/Creditsafe och UC. UC betyget påverkas inte av underskottet när jag gjorde det. Men bisnode hoppade på 3 till 8, creditsafe från medel till hög.

Sen efter du sökt dom lånen du ska så skriver du tillbaka underskottet för att slippa restskatt.

Risken sitter förstås i att du ändå inte får erbjudande via UC och blir fast med dessa skitlån. Denna strategi är givetvis mycket "säkrare" om man har 0 eller 1 FF hos UC.
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 184
Poäng
867
När RB höjer räntan så tightar bankerna till sin utlåning.

För att få bättre ränta så behöver du också bättre kreditbetyg. Det är inte bara att söka vid första tillfället och hoppas på bättre erbjudande med bättre ränta.
Det hänger i hop ganska mycket med kreditbetyget.

Det du kan göra om du har riktigt bra betyg hos Bisnode/Creditsafe är att försöka samla ihop så mycket som möjligt utanför UC (på kort sikt).

Bisnode:

Creditstar - 90.000
Wästgöta - 200.000
Equilo - 120.000
Brixo - 50.000
Extralånet - 50.000

Creditsafe:

Lumify - 70.000
Credifi - 50.000
Binly - 50.000
Vivus - 50.000
GF Money - 30.000
Daypay - 25.000

Kanske är lite riskabelt.

Men om du väntar ut din förfrågan i Augusti och tills det har gått 3 månader sen senaste FF.
Samt försöker samla ihop säg 300.000 utanför UC. Och nolla krediten, men stäng den inte. Och då löser du dom krediterna du vill slå ihop ändå med pengarna.

Säg att du sökte i Juli och 3 månader har gått i Oktober. I september flyttar du över 300.000 från UC till Bisnode/Creditsafe och amorterar det du kan från lönen.
I oktober när kreditbetyget uppdateras på Min UC så söker du på 500.000 i samlingslån och löser ut dina nya lån + 200.000 av gamla till bättre ränta.

Det du kan göra är också att logga in på skatteverket - deklaration 1 - ändra - 8.1 ränta. skriva ner underskottet med typ 90% nu i augusti, Det får stort genomslag i kreditbetyget på Bisnode/Creditsafe. Sen uppdateras det nya underskottet i September hos Bisnode/Creditsafe och UC. UC betyget påverkas inte av underskottet när jag gjorde det. Men bisnode hoppade på 3 till 8, creditsafe från medel till hög.

Sen efter du sökt dom lånen du ska så skriver du tillbaka underskottet för att slippa restskatt.

Risken sitter förstås i att du ändå inte får erbjudande via UC och blir fast med dessa skitlån. Denna strategi är givetvis mycket "säkrare" om man har 0 eller 1 FF hos UC.
Ah det hade kunnat gå men jag har spärrat mig från alla SMSlånebolag. När jag slutade spela gjorde jag det och uttryckte att jag hade ett grovt spelmissbruk. Sen även om jag inte hade gjort det tror jag inte jag hade vågat. Hade varit rädd att inte bli av med dom.

Men eventuellt underskottet (men måste betala tillbaka pengar då) och se till att krediten är nollad + vänta tills 3 mån gått från senaste ff + 1 ff mindre
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp